tisdag 10 maj 2011

Chokladbiskvier

Hallå där i stugan!
Idag tänkte jag skriva om chokladbiskvier..
Låter väl gott?
Jag lovade för ett tag sen ( ok då.. ett bra tag sen.. ) att baka biskvier och skriva ner receptet.
Så nu har jag äntligen gjort det.


  • BOTTNAR
  • 275 g mandelmassa
  • 1 1/2 dl socker
  • 2 äggvitor
  • SMÖRKRÄM
  • 150 g smör
  • ca 200 g florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk grädde
  • 2 msk kakao
  • GARNERING
  • 150 g mörk blockchoklad
  • 20 g kokosfett
Riv den kylskåpskalla mandelmassan grovt, blanda i socker och äggvita till en smet och klicka ut på plåt med bakplåtspapper.  Viktigt att man trycker ut dom så dom blir platta med fin rund form. ( Jag doppar fingrarna i vatten för att lyckas.)




Dom ska vara ca 4 cm i diameter.
Dessa på bilden är ca 8 cm, för jag ville ha STORA.

Grädda i mitten av ugnen ca 10-15 min.
Håll koll under tiden, de ska fortfarande vara lite sega i mitten.


Dom ska helst inte vara såhär bruna..  ;D
Låt svalna innan de tas loss från pappret.


Vänder man på dom är dom urgröpta!
Fantastiskt smart tycker jag.

Gör smörkrämen genom att vispa rumstempererat smör så den blir mjuk, rör försiktigt i florsocker, vaniljsocker och grädde.
Rör till en tjock kräm, smaksätt med kakao.


På bilden är det ett ägg, men det receptet tänker jag inte ge er för den var inte god.
Ni får ett jag gjort förr, som är gott.  :)

Bred smörkrämen på biskvierna på den urgröpta sidan. 


Glöm inte att göra dom lite toppiga.  :)


Ställ sedan kakorna ca 30 min i kylen så att de blir riktigt kalla.

Smält chokladen och kokosfettet i en skål i vattenbad i en kastrull på spisen.
Se till att skålen täcker kastrullen helt, så att vattenånga inte kommer i kontakt med chokladmassan. Risken finns annars att den får en grynig konsistens.


Doppa krämsidan på kakorna i chokladen ( som gärna får vara något sval ) 2 gånger.Låt chokladen stelna mellan gångerna. Jag brukar sätta in dom i kylen mellan varven.  :)

Sen 
KLART

BON APPETIT!


Det är ett väldans pyssel att göra dessa men ack så goda!
Varning för rykande åtgång!  ;D

Må så bra och låt ugnen gå varm...
Kramar Mari (med choklad runt mun)








Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...