torsdag 14 april 2011

Sommarlängtan!

Åh idag längtar jag till sommaren jätte mycket!
Sol och värme!
Bada!
Det är livet!

Vi var i Finland förra sommaren och hälsade på mina släktingar.
Mormor och morfar bor vid Finlands 3:e klaraste sjö.
Underbart vackert är det!
Det är ett nationalreservat och man får bara ro båten på sjön.
Så vattnet är drickbart!
Vi kokade det och silade genom kaffefilter , men det behövdes nästan inte!
Det är så vatten SKA smaka!
Ljuvligt!
Nästan som saft!
Kranvatten är ingen höjdare efter det!  ;P Blä!


Typiskt att alla dom finaste bilderna innehåller familjen och jag är inte redo för att visa upp dom på bloggen.. Men några tog jag utan folk på..
Så ni får ett hum om hur underbart det är där!

Det är timmerhus. Detta är den nödvändiga bastun.. ;D
Totalt ostajlad bild. Verkligheten..  
Vedeldad såklart.. även vattnet värms upp med ved.
Inget rinnande vatten här utan man hämtar med hinkar ur sjön.
Så är det även i boningshuset.

Om vi vänder oss till höger härifrån ser vi detta:

En skymt av paradiset..  ;)
Boningshuset där till vänster.
Allt ligger längs vattnet.
Till vänster om denna bild ligger dass och vedbon 
och "bilparkering" , fast dom ligger bakom en kulle.


Mycket grillning blire. 
Tittar ni noga så ser ni stenarna under vattnet.
Det är så fantastiskt för man ser sjöbottnen överallt på sjön!
Alla träd som fallit och fiskar och så.
Även näckrosorna ser man från blomman på vattenytan ända till sandbotten!
Mäktigt!


Vattnet är som en spegel.
Åh vad jag längtar till sommaren!

Kramar Mari







2 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken idyll! Och vilken sjö, med så fint vatten, rena lyxen. Och så timmerhus, min dröm om hus! Underbart.
agneta kram

skogslunden sa...

Så härligt det ser ut! Förtsår din längtan. Men idag skiner solen (hoppas den gör det på dig också) och då känner man att sommaren trots allt kanske kommer i år också:)
Kram Jennie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...