fredag 5 augusti 2011

Fredag och blåbärsmuffins

Häromveckan var jag och lillebror i skogen och plockade blåbär.
Vi bestämde oss för att baka muffins av dom.


Rör i en skål samman socker, citronskal, mjöl och bakpulver.
I en annan skål vispar du ägg, mjölk,smör och vanilj med elvisp till en slät smet.
Tillsätt de torra ingredienserna och blåbär och rör tills allt precis blandats.
Skeda smet i formarna.


Grädda i 20 min. 
Förvara i lufttät burk i upp till 2 dagar eller frys i upp till 3 månader.


Behövs ingenting till. MUMS!

  • Receptet är följande:
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 1 msk rivet citronskal (Kan uteslutas)
  • 4 1/2 dl vetemjöl
  • 1 msk bakpulver
  • 2 lätt vispade ägg
  • 2 1/4 dl mjölk
  • 115 g smält smör
  • 1 tsk vaniljessens
  • 225 g blåbär
Grädda 20 min på 200°C


Jag gjorde även glutenfria muffins till mig själv..


Görs på äggfluff


Såg lovande ut eller hur?
Detta är resultatet!


Jag och mannen grät av skratt åt dessa stackars  muffinsar!  #D
Här är vi ärliga! 
Hehe!
Såhär ska dom alltså INTE se ut!  
Men goda var dom! ;D

Ha en skön helg!
Mari








4 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Bra, tack för receptet, var ute i går kväll och plockade lite blåbär och tänkte, var har jag ett bra recept på just blåbärsmuffins. Och här fanns det och dom ser jättegoda ut, det gör även dina rolig-formade!
Agneta kram

Margot sa...

Såå gott med blåbärsmuffins! Dina glutenfria ser onekligen roliga ut,så bra att de var goda för då spelar formen inte så stor roll:))
Ha en trevlig helg!
Kram Margot

Lilla huset på prärien sa...

Ha, ha vad roligt med de där sista muffinsen! Men det brukar vara god smak i alla muffins hur de nu ser ut tycker jag. Bra jobbat! :)

Kram Jenny

Lisa sa...

Men såå söta dom var dina glutenmuffisar. Hade tatt en direkt jag. De andra såg ju ut som konditorverk Duktiga ni är. Har inte sett ett blåbär här i Norge än. Ha en skön lördag..

Kram Lisa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...