torsdag 1 september 2011

Choklad- och hasselnötsmuffins med LITE mjöl

God kväll!
Jag och barnen bakade ju i förrgår och jag lovade att skriva ner receptet på dom supergoda muffinsarna.
Så här kommer det:

  • 115 g smör
  • 115 g hackad choklad
  • 1 1/4 dl strösocker
  • 4 ägg ( gulan och vitan separerade )
  • 2 msk vetemjöl
  • 5 msk hackade hasselnötter



Sätt ugnen på 150°C.
Ta fram muffinsformarna, ca 12 st.

Smält smör och choklad i en skål över en kastrull med sjudande vatten.
Rör om då och då tills allt smält.
Låt svalna något.


Vispa samman socker och äggulor till en tjock, krämig smet.
Rör ner chokladen, mjölet och nötterna.


Vispa äggvitan tills de bildar mjuka toppar.
Vänd försiktigt ner det i smeten.


Därefter kan du ta en matsked och fylla muffinsformarna.
Till muffinssmet som är lös rekommenderar jag att använda en muffinsform för finare resultat.

Grädda i 20 min.
Ta ut plåten och låt svalna i 5 min.
Sen kan du lyfta ur dom för ytterligare avsvalning på ett galler.


Smakliga och supergoda!

Mari







Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...