fredag 11 mars 2011

Baka baka liten kaka

Hej alla goa !


Familjen har varit lite svältfödd på bakat här hemma den senaste månaden då jag varit sjuk .  Men nu börjar jag känna mig piggare och orkar baka . :)  Så igår bakade jag en kladdkaka .

Eftersom jag varken tål mjölk eller gluten så kan det vara lite klurigt att baka goa bakelser . Så jag är alltid på jakt efter bra recept som inte smakar ... hur ska jag beskriva det ?   Fränt , starkt , som det tex kan bli av potatismjöl .  Förstår ni vad jag menar ?

I alla fall har jag hittat ett bra recept på kladdkaka som hela familjen gillar .  Storebror tycker tom att denna är godare än vanlig .  Ganska bra betyg tycker jag .  :)

Jag gillar som sagt inte att nåt fräter på min tunga när jag äter godsaker så vi gör bla egen vaniljsocker . Såå mycket godare än köpe !  Och när man gör så blir det ganska mycket så det fyller en burk , som den på bilden .  Så det är klart värt jobbet .

Min " hemliga " ingrediens är lite muscovadosocker som gör smeten lite segare .  Den blir hård så jag brukar gräva i sockerburken med en matsked och sila allt .  Sen häller jag tillbaka i burken det som fastnar i silen . Har nämligen märkt att sockerbitarna inte smälter om dom inte kokas .
Både kakaon och glutenfria mjölet klumpar sig gärna så en sån här  ...  har glömt namnet  ...  sil ...  är en av mina bästa investeringar i köket .
Glöm inte att vispa ägg och socker riktigt fluffigt innan du häller i mjölet .  = )

Här är receptet :

3 dl socker   ( ev 1/2 dl muscovadosocker , men sammanlagt 3 dl )
2 ägg
100 g margarin  ( vanligt eller mjölkfritt )
1 1/2 dl mjöl    ( vanligt vetemjöl eller glutenfritt )
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker

Smält smör i en kastrull .   Vispa socker och ägg poröst .   Häll i smöret .  Blanda sist i mjöl , kakao och vaniljsocker .  Häll allt i en smörad springform .  In i ugnen på 175 °  i ca 25 min .

Den var försvinnande god så jag gjorde en ny idag !!  Fast med 2 dl grovhackade salta jordnötter i .  =D
Ska gå och smaka den nu .  Mohahaa  !



Ajöken sa löken

Mari  



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...