söndag 20 mars 2011

Fredagsmys

Hallå i stugan !
Har ni haft en trevlig helg ?
Min har varit full rulle hela helgen .  Har inte ens hunnit med nåt inlägg .

I fredags fick jag ett baka - kaka - ryck  = gjorde två stycken !  =D

Det ena var en kladdkaka med fyra sorters nötter . Blev god !

Det andra var en mandelmassa kaka som är lillebrors absoluta favorit !  Den är även riktigt bra för glutenallergiker då den ej innehåller nå mjöl .





Själva botten är super enkel att göra !

300 g grovt riven mandelmassa
3 ägg

vispas 

häll i springform , in i ugn på 175° c i ca 25 min 

färdig !

I ursprungs receptet står det att man ska ha 

lemoncurd och jordgubbar på .


Det är gott ! 

Helst med hemmagjord lemoncurd .

2 citroner
2 äggulor
1 ägg
2 dl socker
100 g smör

Tvätta citronerna , riv skalet och pressa ut juicen .
Vispa äggulorna , ägget och sockret några min i en skål .
Ställ skålen i vattenbad ( kastrull m hett vatten ) och tillsätt citronskal och - juice .
Rör tills krämen tjocknat , ca 15 min .
Skär smöret i bitar och klicka i dom under omrörning 
tills det smält . 
Låt svalna . Förvara i kylskåp .

Tårtan ska helst ätas med grädde eller glass .
En sommartårta enligt mig .

Barnen gillar inte lemoncurden så vi har gjort en med grädde och jordgubbar i stället .


Lillebror älskar att hjälpa till .  =)

Då vi inte äter vanlig vispgrädde har vi 
Go green vispgrädde istället .
En riktig gluten och mjölkfri tårta !


Fast på vintern har vi banan och grädde på istället .

Funkar bra det med . 

Men egentligen kan man ju ta det man gillar 

Själva grejen är ju att man har botten liksom .


Denna blev det i fredags i alla fall .

Mums ! 

Det åt vi till " Så ska det låta " . 


Mari






1 kommentar:

skogslunden sa...

Mums!
Ha en fin vecka!
Kram Jennie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...